Followers

SToRY BeSt IbU..

Thursday, September 30, 2010

Tentang hiasan dalaman dan susun atur perabut...



Apakah yang anda nampak apabila kita bercakap tentang hiasan dalaman? Sofa yang cantik dan selesa? Kabinet dapur? Langsir beropol tiga lapisan? Siling plaster? Lantai kayu berlamina? Warna dinding ruang tamu?
Semuanya sekali!
Apabila anda berpindah ke rumah baru, ia hanya memberikan anda ruang-ruang berdinding, bersiling dan berlantai untuk anda isikan dengan benda-benda yang menjadi keperluan kehidupan anda, dan keluarga anda tentunya.
Tatarias dalam rumah mencerminkan citarasa, keperibadian dan kemampuan pemilik.
Tatarias dalam rumah mencerminkan citarasa, keperibadian dan kemampuan pemilik.
Oleh itu apabila anda berpeluang melengkapkan dan menyempurnakan rumah anda, fikirkan semuanya sekaligus terlebih dulu.
Fikir tentang konsep atau tema asas, tentang pengisian ruang-ruang, tentang warna-warna yang sesuai dan sebagainya.
Tidak apa kalau anda tidak mampu mengadakan segalanya dalam satu masa, yang penting anda boleh mengelak dari menjadikan rumah anda itu bahan uji bakat mendekorasi. Akhirnya buat itu tak kena, buat ini tak jadi.
Miliki idea yang jelas tentang pembinaan dan hiasan dalaman rumah anda.
Pembinaan dalaman bermaksud apa-apa saja struktur atau kemudahan yang anda bina di dalam rumah anda selain dari dinding, lantai dan siling yang sedia ada. Ia boleh jadi kabinet, almari pakaian, sekatan dan sebagainya.
Hiasan dalaman pula adalah perkara-perkara yang memberi warna, tekstur dan estetika kepada ruang-ruang dalam rumah anda.
Ia boleh jadi cat atau kertas dinding, lukisan atau foto yang dipamerkan, langsir, sofa dan lain-lain benda mudah-alih.
Kombinasi yang kreatif serta bijak antara pembinaan dalaman dan hiasan dalaman akan menyempurnakan segalanya. Penyesuaian dan susunatur amat penting.
Kalau pakaian perlu sedondon. Bunga perlu digubah. Rumah anda pun sama.
Jika anda melihat sesuatu dan berkenan di mata, lihatlah ia dengan latarbelakang rumah anda. Ia mungkin cantik di bilik pameran itu, tetapi belum tentu ia sesuatu yang anda perlukan.
Elakkan membeli, memilih atau membina secara rambang jika mahu menjadikan dalaman rumah anda benar-benar menarik dan mendalam.



maseh lagi mencari... 






No comments:


Free Chip Walking ani MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com
Related Posts with Thumbnails