Followers

SToRY BeSt IbU..

Wednesday, March 31, 2010

Sebuah coretan..


Kenapala semenjak dua nie...
kepala aku teramatla sakit...
pantang terpandang cahaya sikit...
secara automatik...terus sakit kepala
Risonyerla...
Silau aku semakin teruk agaknyer...
Dengan keadaan pejabat...
Keadaan rumah...
Bukan mudah untuk aku pikul...
Seorang isteri, ibu...pekerja...
Tanggungjawabnya terlalu berat untuk aku pikul seorang...
Aku seorang manusia yang kadangkala sukar untuk melangsaikan segala keperluan diri...
dan keperluan hidup...
uhhh...daifnyer aku...


esok...
esok adalah birthday ibuku yang ke - 54 tahun...
tiada apa yang ingin aku hadiahkan...
teruknyer insan yang bernama wan nor hayati...
Namun... tiada hadiah yang boleh dinilai dengan kasih sayangmu ibu...
sehingga kini, kasih sayangmu terhadap anak2mu...
membuatkan aku alpa...
Tiada tandingan dan bandingan...
Uhhh...itula kasih sayang seorang ibu...
sanggup berkorban...
Berkorban apa sahaja...
kasehnyer ibu...membawa ke syurga...
Kasehnyer ayah berkorban nyawa...
kasehnyer saudara... tika berada...
setelah pemergiannyer ayah...
kau mengambil alih tempatnyer...
begitu sukar sekali diawal pengambilan tempat seorang ayah...
bermacam cabaran dan dugaan...
semua kau tempuhinyer dengan redha dan tabah..
bermacam suker dan duker kau tanggung...
begitula yang tercoret di Loh Mohfuz mu Ibu...
Kekadang kau tersungkur juga dengan tohmahan orang...
tapi kau bangun semula...
bangun dari pengalaman yang mendewasakan...
Uhhh...terlalu panjang untuk aku hitung jasamu ibu...
x ternilai sekali...mengandung...melahirkan...membesar...
melahirkan...ibarat berada dihujung nyawa...
semuanya telah aku rasakan kini...Jerih payah menyusun satu kehidupan yang sempurna...

Sudah begitu lumrah kehidupan... berpusing2 mengikut peredaran zaman..
mendidik "anak dahulu" dan "anak sekarang"...
"Anak dahulu" mendengar kata...
"Anak sekarang" begitu advance...


Dingin pagi menyucuk2 setiap inci liang romaku...
begitu salju...membuatkan matakupun turut memainkan peranan...
warggghhh...mengantuknyer (sehingga kedengaran jiran sebelahku...ina)
"oiiiitttt...kuatnyer bunyi!!!.."
hihihi ...besela ina...tido yang panjang malam tadi,
membuatkan mataku x ingin lepas dari menyambung mimpi...
begitu lena aku diulit mimpi yang panjang...
abang melayan anak kesayangannyer haziq ditidurannya...
alhamdulillah haziq dah bertambah sihat...syukur dipanjatkan ke Hadrat Ilahi...
Malam sebelumnya haziq mengalami sakit perut yang kronik...
sehingga mengganggu tidor malamya...
aku x mampu untuk merawat...
aku tinjau juga di kawasan yang sewaktu dengannya...
Tiada apa2 yang menakutkan...sebab dimasa awalan usianyer menjangkau 3 bulan ..
haziq mengalami satu penyakit keturunannya...yang diambil alih dari bapanyer...tanpa rela...
iaitu dalam bahasa yang lebih sedap kedengaran...HERNIA...
yang x berapa sedap didengar ...Angin Mempasang...@ Burut...
Bermacam dugaan yang ku tempuh diawalannyer...
dengan perangai manusia2 yang x memahami...
semua aku telan dengan kemanisan walaupun terselit seribu kejerihan...
Aku ingin jadi insan yang tabah...sesungguhnya aku tidak setabah dan sekuat mana...
tapi aku kena kuat...aku kena kuat hadapi pancaroba dunia...
Itu jalan yang aku pilih...Aku harus teruskan perjalanannya...
pantang berundur sebelum berlawan...

Friday, March 26, 2010

si batang pancing...

Koleksi-Koleksi...gambo yang atas nie baru jer beli...


Uuhhh...Si batang pancing...
uhhh...begitu simbolik tajuk untuk entry kali ini...
Aku musuhmu yang paling ketat...
ei...x suker...x sukernyer aku....
kau adalah maduku...oleh kerana kau adalah musuhku yang paling hampir...
maka aku terlalu membencimu...
kehulu kehilir kau dibawa dan dibelai manja...
chiiitttt...pulanganmu x seberapa...
tp abang sntiasa membelaimu seharian suntuk...
Tanpa mempedulikan insan2 yang sepatutnya menjadi tempat menumpang kasih...
dan harapan...AKU JADI CEMBURU BUTA...
sehingga aku terasa diri ini dipinggirkan...
aku diibaratkan seperti kayu , ranting yang bila2 masa sahaja akan patah...
Rapuhnyer hati ini pabila terasa diri ini tidak diperlukan...waaaaa...
saban waktu...saban minggu...
kau seolah-olah semakin jauh dariku...
Terlalu jauh kurasakan...

tidakkah kau merasa betapa pedih ... pilu...


OHHH...Sibatang pancing...
Tidakkah kau tahu...kau adalah perampas kebahagiaanku...
hahha...apa yang aku melalut nie!!!...
hihihi...ngan sibatang pancingpn aku leh berperasaan...


masih aku ingat ....ketika angin puting beliung aku datang...
kau menyatakan hajat tidak mngena pada tempatnyer...
mmg sukar untuk aku kawal emosiku dikala itu...
dek terlalu memendam perasaan...
Kau memegang erat sibatang pancing...
si batang pancing yang kulihat panjang...seakan mengecil sahaja...
kucuba kawal segala emosi amarahku...
ku ketap gigi melawan segala yang terbuku...
maka di tinta bisu ini aku memuntahkan segala isi hatiku...
aku terlalu memendam perasaan...

Wednesday, March 24, 2010

LaYaN....


Dari sesuatu untuk sesuatu....Hargainya...

Jika kamu memancing ikan..
setelah ikan itu terlekat
Di mata kailmu
Hendaklah kamu mengambil Terus ikan itu
Jangan sesekali kamu
Lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja....
kerana ia akan sakit oleh
kerana bisanya ketajaman mata kailmu
Dan mungkin ia akan
menderita selagi ia masih Hidup...
begitu juga setelah kamu
memberi banyak pengharapan
kepada seseorang...
Setelah dia mula menyayangimu...
Hendaklah kamu menjaga Hatinya...
Janganlah sesekali kamu terus
Meninggalkannya begitu sahaja...
Kerana ia akan terluka oleh
kenangan manis bersamamu...
Dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya...
selagi dia mengingatimu...
Jika kamu mendah air...biarlah berpadam...
Jangan terlalu mengharap pada takungannya...

dan janganlah menganggapnya begitu teguh...
cukuplah sekadar keperluanmu...
Apabila sekali ia retak
tentu sukar untuk kamu
menampalnya semula...
akhirnya ia dibuang...
sedangkan jika kamu ada membaikinya....
mungkin ia masih boleh digunakan lagi...
begitu juga jika kamu memiliki seseorang...
terimalah seadanya....
usahkah kamu terlalu mengaguminya...
dan janganlah kamu menganggap begitu istimewa...
anggaplah dia manusia biasa...
apabila sekali dia melakukan kesilapan...
bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya...
akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya...

aL- kESaH sEbUAH ceRItER haZiQ...

UHHH...BESONYER BOTOL SUSU...ABISKAN!!!!

MUKER YANG SAYU...TP PENUH KELINCAHAN...


OOohhh...Anakku HaziQ....
Mesti Kengkawan Tertanya-tanya kenapa asyik kisah
dina jer yang inginku paparkan...
hihihi...Jangan salah faham...
haziq tetap permata hatiku jua...
smlm...jiwa keibuanku tersentuh...
dengan perilakunya yang ingin dibelai..

sambil aku memanggil namanyer...seperti selalu...
"Haziq...Haziq...kenapa?..ni..."
dengan manja...haziq mendakapku..memanggil ..."Ibu.....Ibu...."
alahai manjanyer anak lelakiku itu...
Ari cuti aritu...abis satu rumah dier conteng ngan colour...
abis berceloreng kat umah...adoyai...kat ruang tamu lak tu...
buatla anakku...nak wat camner...dah mmg susah nak dikawal...
biorla...tggu
dah beso sikit baru ibu cat balik...
wat masa ni...biarkan mereka2 menyonteng ...
mengeluarkan segala idea2 bernas kat dinding tu...
aduyai....x kuasa mak nyah!!!!...
hahha...berbalik pada cerita tadi...
dah berapa malam haziq tido inginkan aku disisinya...
memanggil2 aku diwaktu kebeningan malam yang sunyi...
inginkan susu...dan tangan aku mesti ada melekap di badannyer...
yang peliknya setiap kali terlepas dari dakapannya...
sudah pasti dier akan terjaga...

huh!!!...aura seorang ibu...cukup kuat...
semalam...haziq bangun awal...
melihat kakaknyer memasukkan beg kedalam kete...
dierpun sibuk2 mengangkat begnya...
Alahai kesiannyer aku tengok ...
Nak x nak aku kena bawak jgk...
aku bukan x nak hantar kerumah opahnyer...
ada bibit2 kerisauan...
takut mganggu tido opahnyer yang sedang enak dibuai mimpi yang panjang...
di pagi hari...hihihii...kengkawan2 yang memahami...
faham2 sendiri sudah ler...hihihi...

Aku masih ingat lagi...pada hari isnin (22/03/2010) baru2 ini..
aku tinggalkan haziq bersama ayahnyer...

seperti kebiasaan ayahnyer yg akan membawa haziq ker rumah opah...
pada hari tu aku terpaksa ambik cuti ,
sebab anak kakak ipar demam, plus sakit gigi...
aku seperti biasa jugakla...seperti hari2 aku terpaksa menemani dina kesekolah..
aku akan tggu sehingga habis waktu persekolahan...
agak mustahilla aku nak balik kerumah...
kerana perjalanan utk smpai kerumah mngambil masa yg agak lama...
dan terpaksa pulak pergi balik....
jadi niat nie x pernah singgah di kotak fikiran...
bila dihitung masa + wang ringgit + minyak....
uhhhh...
x payahla berangan...
buang masa!!!!...

selepas mengambil dina,
akupn memulakan perjalanan utk pulang kerumah...
sesampainyer dirumah aku dapati....
pintu pagar x bermangga..
seperti waktu peninggalan aku pai tadi...
aku lihat lagi...ada motor..fuhhhhh!!!! berangin aku...
dalam ati aku apa lagi!!!..." dah tahu nak cuti bukannyer nak bagi tau..."
" x payahla aku nak ambik EL (Emergency Leave)...
x la susah aku nak mencipta dan mereka ayat utk dipersembahkan pada pegawai aku..argggghhhh....
sabo yatie...sabo...cntrol beb...
aku buka pintu..nak tau tak apa yang terjadi!!!!...
dengan keadaan bilik yang x berkemas...
arggghhhhh!!!!! TENSION..!!!!!!...
Wajah anak lelaki aku "Haziq" yang kusut...
x mandi dari pagi...
dapat ku kesan dari pakaiannyer yang aku pakai sebelum tido malamnya...
Atiku mula membuak kepanasan...
dhla tension td x ilang...
melihatkan anakku yang x mandi...
mmbuatkan atiku mendidih...
Cian btoi anak ibu...
mulala syaitan datang tanpa ku pinta...
sentiasa mencari kelemahan mangsanya...
akupun mula berfikir dalam kepanasan yang masih berbaki...
"macammanala anak ibu sekiranya...
ibu tiada lagi di dunia ini...
Siapa yang nak melihat mereka..." sayu tetiba mendatang...
Nak harapkan kluarga dipihak suamiku...entahla...
Aku x mharap belas mereka...
cukupla simbahan luka yang mereka curah padaku...
Tetapku simpan menjadi azimat dihari mendatang...

melihatkan keadaan anakku haziq...difikiranku...
mesti anakku kelaparan...akupun memulakan operasi memasak..
selesai siap memasak...akupun menyuapnyer makan...
Ya Allah ...lapor anak aku nie...sedih datang lagi...


Ya...Allah tabahkan hati hambamu ini...yang serba kekurangan...
yang serba kedaifan... Jauhkanla aku dari bersifat busuk ati...sakit ati..
yang akan memusnahkan diriku... tabahkan hati hambamu ini menerima segala dugaan ini...

buat anakku haziq...inilah coretan ibu tatkala kau berusia 2 tahun...opsss...
1 tahun 10 bulan 2 minggu 1 hari...

yezaaaa... 1 bulan 1 minggu lebih lagi...untuk preparation birthday anakku...hihih...

BuAng MaSa SEkeJaP..


Aku Minta pada tuhan setangkai bunga segar,
Ia beri kaktus berduri...
Aku minta kupu-kupu, diberinya ulat berbulu...

Aku sedih dan kecewa...

Namun kemudian...
Kaktus itu berbunga cukup indah sekali ...
dan ulat itupun menjadi kupu-kupu yang sangat cantek....
itulah jalan Tuhan,
Indah pada masanya....

Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan...
Tapi dia memberi apa yang kita perlukan...

Kadangkala kita sedih... kecewa dan terluka...
Tapi jauh diatas segalanya iaNya sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita...

Tuesday, March 23, 2010

Coretanku...

arini terlalu banyak yang ingin aku ceritakan untuk entry kali ni...
macam2 nk aku luahkan...sedih...terkilan...sayang...
seringkali itu yang kerap menjamu dan menjadi santapan dalam episode kebahagiaan milik aku...
terlalu sukar untuk aku luahkan pada manusia2...
biarla aku simpan di tinta bisu ini...
semoga menjadi penawar kepedihan hatiku ini...
Ohhh...Sukar untuk dimegertikan...kepayahan...

Tajuk yang terdapat di Mingguan Wanita minggu ini,
begitu mencuit rasa hati aku kali ini...
yang bertajuk SUAMI GILA HOBI SANGGUP KETEPIKAN ISTERI...
"Hobi pasangan kalau dikongsi bersama boleh mengeratkan
hubungan namun kalau sudah terlampau meminatinya,
tidak mustahil boleh menjejaskan keharmonian rumah tangga.
Apa tidaknya kalau asyik dengan hobinya sahaja..
sudah pasti ada yang terasa diri diabaikan...
Hobi sang suami yang ibarat cinta kedua menyebabkan anak dan isteri diketepikan..."

Abang...kekadang aku terkeliru dalam meneroka bahtera kebahagiaan...
kekadang Perubahanmu itu, menjadikan aku bingung...
tertanya pada diri sendiri...
dan akhirnya diriku yang menjawab segala persoalanku...
Sudah pudarkah sinar kasih sayangmu terhadapku..
Sudah lenyapkah rindu2 yang bersulam bibit2 cinta di matamu...
Arghhh...Permainan hati...Terlalu simbolik...pergi!!! Pergi!!!..aku x suker kau mganggu hidupku...

Abang... Mungkin tuntutan kejemu yang saban hari menuntut sedikit kesabaran dari ku..
Aku tahu...sudah tuntutan kerjamu begitu...
tambahan pula kau tpaksa mgajar org baru...
yang x tau apa2..bekerja dibawahmu...
dimana kau terpaksa melakukan sndiri keje yang sepatutnya mereka lakukan...
kerana ia msti mengambil masa yang agak lama untuk mereka menyesuaikan diri...
sehingga malam menyengah tiber baru ko smpai kerumah...
hati isteri mana yang bisa teguh pendiriannya..
melihat perubahan sikap sang suami..
terlalu berbeda dari seblumnya...
kekadang aku memberontak dalam diam...
Arghhh...ya Allah ya tuhanku...jauhkanla dari perasaan2 halus yang mengusik jiwa ini...
jauhkanla aku daripada prasangka buruk...
uhhh...oh...tuhan...aku x sanggup bermain dengan permainan jiwa ini...
mmbuatkan hatiku sayu...sepi...x keruan...
abang...kenapa? Adakah kau terlalu bosan dgn karenahku dan anak2...
Ohhh...anak2..kaula pelengkap kebahagiaan ibu...
pengisi setiap ruang2 kosongku...
menyemarakkan lagi keriuhan sepiku...
namun...menuntut sedikit kesabaran...
dalam menjalani hari2 yang begitu sukar...
dengan perangai kalian yang sentiasa mencabar kewibawaan ibu...

Sunday, March 21, 2010

Haziqqqq....





Inila Dina...


Baru nak pndai jalan...





yang akhir sekali nie...maseh baby...x pndai jln lagi...








CoREtAn HuJunG MinGGu...



selama 2 hari aku berada dirumah...waaaaa...
x kemana2pn...buhsan btoi..arini aktiviti aku adalah..
tido..tido...tido...hahahha...


Ikutkan pada planning mggu nie...mmg banyak..
berderet2 nak kena hadirkan diri kemajlis kenduri...
semuanyer menghampakan...nak hubungi kengkawanpn x dapat...
handpond yang baru beli x smpai 2 bulan,
dh kena hantar surgery...geram btoila...
bek beli yang lowker jer..ralat btoila...
handpond tu x pernah jatuhpun...opssss...ada sekali jatuh!!!
kawan tu x sngaja terjatuhkan...
inikan pulak kena masuk air..
mmg dijaga penuh hormat...
Anak2 pn mmg dilarang keras mnyentuh...wakakak...
kejam btoi aku nieee....hahahha...bukan beli ngan air liur...
Perjanjian ngan mek ton!!!! ahhahaha...mesti dier marah esok nie...
Sorry mek ton... x disengajakan... nak cntactpn sosah...
nak masuk simcardpn x tau nak masuk kat hndpond mana?..(Hanpond xde)
Ain dah pi keje...Fuuuuhhhh....mesti kena tahan telingala aku esok nihhh...
sabola YATIE...semuayer dugaan yang perlu kau tempuhi...


x banyak cerita nak aku tulis untuk entry arini...
apa yang pasti, esok aku kena cuti,
sebab esok aku kena bawak anak pi sekolah,
dan kena tggu smpai waktu persekolahan tamat..
esok xde saper nak ambik kak long...
mak long x dapat pi keje...
sebb abg long demam..
plus gigi sakit....
fuhhh.... Jenuh nak kena terangkan kat Kak Long...
Jenuh kena bodek!!!!


Kat opahla yang teruk sekali...sebab kena lunas kan janjinyer..
"Opah dah beli basikal dina Ke?" hahaha...
Anak aku yang sulong nie mmg macam nie...
permintaannyer x pernah aku tolak...
Sentiasa dipenuhi...tu yang dier naik lomak tu...
mmg start dari dier pandai bercakap...smpai la disaat ini...
hahahha...itula aku...terlalu lemah dengan anak aku sorang nie...


Saturday, March 20, 2010

koleksi Haziq jgak...

hihihi...adek nak jgk masuk gambo beg adek dalam bog ibu...
macam kak long dina...hihihi...

koleksi beg skolah dina...

yang atas sekali nie...yg paling latest...
nak tarik2 kunun...
koleksi sejak berumur 1 tahun...


Disamping begnyer...opsss...yang biru adek dier punyer...x prasan leh masuk sekali...
ini dier koleksi beg dina...fuh...kalah ibu punye dulu ...
masa kecik2...zaman dah berubah...







keje...keje sekolah...tp x siap jgk...byok main jer...

Cepat siapkan keje sekolah!!!! Asyik ingat nak main jer...


















persekolahan dina..










Dina Debab..





Wednesday, March 17, 2010

HARAPAN BARU PESAKIT TALASEMIA

PESAKIT talasemia memerlukan bekalan darah yang mencukupi untuk melakukan pemindahan darah.
--------------------------------------------------------------------------------

DI satu sudut tingkap rumah, kelihatan seorang kanak-kanak merenung jauh rakan-rakannya bermain di padang. Wajahnya muram dan badannya yang letih menyebabkan dia terpaksa melupakan zaman kanak-kanak yang indah itu. Bermain dan bergurau senda bersama rakan mungkin tidak dapat dilakukannya sepanjang hayat. Bahkan, dia terpaksa berdepan dengan rutin rawatan lima hari seminggu. Setiap kali, berdepan dengan jarum, jeritannya pasti kedengaran. Usia baru sahaja mencecah lima tahun sudah terpaksa berdepan dengan suntikan yang tajam. Hati orang tua mana yang tahan melihat anaknya yang merengek kesakitan. "Tahan ya sayang," pujuk si ibu dengan nada sayu. Usah kata anak kecil sepertinya, sesetengah orang dewasa pun masih ada yang fobia dengan suntikan. Walaupun tidak menyukainya, si kecil ini perlu menahan sakit untuk kembali sihat. Jika tiada alternatif lain, dia akan melaluinya sepanjang hayat. Hidupnya yang bergantung kepada jarum menjadi beban yang terpaksa ditanggungnya. Namun, dia perlu melaluinya untuk melakukan pemindahan darah. Walaupun dia dapat meneruskan kehidupannya, namun dia tidak dapat bermain, berlari serta ketawa riang seperti kanak-kanak seusianya. Kanak-kanak ini merupakan salah seorang daripada ratusan ribu rakyat tempatan yang menghidap penyakit keturunan darah - talasemia major. Ia sejenis gangguan darah genetik yang mengganggu pengeluaran hemoglobin iaitu komponen pembawa oksigen yang terdapat dalam sel-sel darah merah. Tanpa rawatan, kebanyakan pesakit talasemia major akan meninggal dunia dalam usia belasan tahun serta mengalami masalah kesihatan serius seperti anemia yang menjejaskan prestasi persekolahan dan kualiti hidup, pembesaran hati dan limpa serta menyebabkan kecacatan sumsum, tulang dan kelesuan. Disebabkan oleh kekurangan hemoglobin dalam badan, kanak-kanak tersebut terpaksa menjalani pemindahan sehingga empat unit darah pada setiap bulan. Akibatnya, berlaku lebihan besi dalam badannya yang jika tidak dirawat boleh merosakkan organ-organ penting seperti jantung, pankreas dan hati serta boleh membawa maut. Untuk membuang lebihan besi daripada sistem tubuhnya, dia terpaksa menjalani terapi pengkelatan besi (iron chelation) membabitkan infusi/suntikan perlahan ubat Desferal (Desferrioxamine) ke dalam tisu subkutanues selama lapan hingga 12 jam, setiap hari. Agen pengkelat Desferrioxamine merupakan ubat-ubat yang digunakan untuk merawat keracunan logam atau besi yang berfungsi dengan cara mengikat logam kepada ubat untuk dikumuhkan dengan selamat. Berbeza dengan keadaan kanak-kanak tadi, ada sinar baru dalam hidup Liew Yong Tai, 11. Pada awalnya, Yong Tai yang disahkan menghidap talasemia sejak lahir juga seperti kanak-kanak tadi. Pasif dan tidak bergaul dengan rakan-rakannya. Semuanya berubah apabila ibu bapanya mengambil keputusan menyimpan sel stem darah tali pusat adiknya. Selepas menjalani pemindahan sel stem daripada darah tali pusat adiknya pada April tahun lalu, Yong Tai mengalami perubahan. Wajahnya kian ceria dan dia tidak perlu lagi menjalani pemindahan darah yang rumit. Ada yang bertanya mengapa perlu menyimpan sel stem kerana mereka tidak melihat kegunaannya pada masa depan. Sel stem yang diperoleh daripada tali pusat bayi ini adalah aset biologi yang berpotensi untuk menyelamatkan nyawa atau melanjutkan nyawa seseorang jika ditimpa penyakit tertentu. Menurut Pegawai Kanan Perubatan StemLife, Prof. Aw Tar Choon, kanak-kanak menghidap talasemia kebiasaan menunjukkan gejala-gejala seperti wajah pucat, perut tampak membesar kerana pembengkakkan limpa dan hati. "Apabila tidak dirawat dengan segera, pesakit akan mengalami perubahan bentuk tulang muka dan warna kulit menghitam. Punca penyakit ini adalah kekurangan satu zat pembentuk hemoglobin (Hb) sehingga menyebabkan pengeluaran Hb berkurang," katanya. Prof Tar Choon menjelaskan, untuk terus hidup pesakit perlu menjalani pemindahan darah memandangkan sel darah merah mereka mudah pecah menyebabkan pesakit mengalami kekurangan darah. Rawatan itu perlu dilakukan sekurang-kurangnya tiga hingga empat minggu sekali bagi mengekalkan tahap Hb paling normal "Namun, pemindahan darah berterusan menyebabkan pesakit mengalami lebihan zat besi, yang membawa kepada gejala kerosakan jantung, hati dan organ-organ," jelasnya. Harapan Kini, pesakit talasemia mungkin mendapat harapan baru apabila sel stem darah tali pusat dapat membantu pesakit menjalani kehidupan yang lebih baik. Dengan menggunakan sel stem, pesakit tidak perlu lagi menjalani pemindahan darah setiap hari. Kanak-kanak yang menghidap penyakit ini tidak lagi fobia dengan jarum. Harapan baru agar mereka akan hidup lebih cergas dan ceria. Menurut Prof Tar Choon, melalui sel stem, mungkin pesakit akan sembuh 75 peratus dan tidak perlu menjalani pemindahan darah setiap minggu. Dengan itu, pesakit akan lebih aktif dan tidak terikat dengan jadual rawatan yang ketat. "Proses menyimpan sel stem darah pada tali pusat ini tidak menyakitkan malah tiada risiko terhadap ibu atau bayi," katanya. Proses penyimpanan darah tali pusat yang pertama berlaku pada 1988. Sejak itu, lebih 6,000 proses pemindahan dilakukan dan sudah ramai yang tampil menyimpan darah tali pusat dalam pusat yang menawarkan perkhidmatan itu. Selain daripada sel stem pada darah tali pusat bayi, orang dewasa juga mempunyai sel stem yang tersendiri. Bezanya, sel stem orang dewasa berada pada sum-sum tulang. Berbanding sel stem orang dewasa, sel darah tali pusat lebih mudah diterima badan dan risiko penolakan oleh badan juga lebih rendah. Insurans Kebiasaannya ibu bapa akan membuka akaun simpanan di bank atau membeli skim insurans untuk kegunaan masa depan anak mereka. Bagaimanapun, tradisi tersebut mungkin berbeza bagi sebilangan ibu bapa yang memikirkan kehidupan anak mereka kelak. Mereka kini menggunakan bank dalam bentuk berlainan pula sebagai cara baru demi masa depan anak-anak mereka. Simpanan yang dimaksudkan itu adalah bank perubatan untuk menyimpan sel stem atau sel tunjang daripada tali pusat bayi dengan harapan ia mampu merawat kemungkinan sebarang penyakit-penting serius yang dialami oleh anak mereka satu hari nanti. Darah tali pusat ialah darah yang dikumpulkan daripada tali pusat dan plasenta atau uri selepas bayi dilahirkan. Darah ini kaya dengan sel tunjang, iaitu sel khusus tubuh, unsur darah, saraf dan sel otot. Sel stem ini boleh merangsang pembentukan sel-sel lain seperti sel darah merah (mengangkut oksigen), sel darah putih (melawan jangkitan) dan platelet (membantu dalam pembekuan darah). Proses mengumpul sel stem darah pada tali pusat bayi tidaklah sukar. "Proses ini berlaku dalam masa beberapa minit saja. Selepas melahirkan anak sama ada kelahiran secara normal atau pun melalui pembedahan, sel stem yang terkandung pada tali pusat akan dikumpul untuk dihantar ke makmal untuk diproses dan disimpan. Sebagai antara pusat penyimpanan sel stem di negara ini, StemLife turut memberi tumpuan kepada teknologi sel stem dan membolehkan penjagaan hematalogi berkualiti tinggi dengan kos yang berpatutan. Semua kerja pemprosesan dan ujian ke atas sel stem dijalankan di Kuala Lumpur serta mendapat sokongan padu daripada pakar perubatan," jelasnya.

bERsAnTAi...

Sesekali jadilah kawan yang mendengar
Dari yang hanya bercerita
Ambillah masa untuk memahami hati
dan perasaan kawan
Kerana dia juga seorang manusia
Dia juga ada rasa takut
ada rasa bimbang, sedih & kecewa
Dia juga ada kelemahan dan
Dia juga perlukan Kawan
Sebagai Kekuatan
Jadilah kita kawannya itu...
Kita selalu melihat dia ketawa
Tapi mungkin sebenarnya
dia tidak setabah yang kita Sangka
Di sebalik senyumannya itu,
mungkin banyak cerita sedih
yang ingin diluahkan
Disebalik ketenangannya
Mungkin tersimpan
seribu kekalutan
Kita tidak tahu...tetapi
jika kita cuba
jadi sahabat seperti dia
mungkin kita akan tahu.....

Mendisiplin Kanak Kanak


Keibubapaan adalah sesuatu yang mahal dan kompleks, dan setiap orang daripada kita tidak perlu mengikuti kursus empat tahun untuk mendapatkan ijazah dalam bidang ini. Sebaliknya, ia adalah komitmen sepanjang hayat dari saat anak anda dikandungkan. Setiap seorang daripada kita memasuki alam keibubapaan tanpa mempunyai pengalaman.

Kekecewaan yang dialami tatkala kita berhadapan dengan masalah keibubapaan berlaku kerana kita tidak mempunyai model yang direkacipta khas atau satu pelan terperinci untuk diikuti sebagai respon kepada situasi yang tidak dapat dielakkan. Saya teringat pengalaman saya setiap kali menaiki kapalterbang pada waktu malam. Apabila saya melihat ke hadapan, saya dapat melihat lampu-lampu hijau menyempadani landasan terbang, yang mana ia memberitahu kapten kapalterbang arah kapalterbang itu harus menghala. Jika dia terus beraada di lingkungan sempadan berlampu itu, dia akan selamat. Zon yang bercahaya itu menggambarkan keselamatan, tetapi bahaya berada di sebelah kiri atau kanannya.

Bukankah itu yang kita perlukan sebagai ibu bapa? Sepatutnya ada tanda sempadan yang jelas yang boleh memberitahu kita arah untuk kita menghalakan kapal keluarga kita. Kita memerlukan prinsip-prinsip panduan yang akan membantu kita membesarkan anak-anak dengan selamat dan sihat.

Subjek disiplin biasanya dikaitkan dengan “Kanak-kanak Bersemangat Tinggi”. Kanak-kanak seperti ini seolah-olah dilahirkan dengan idea yang jelas tentang bagaimana dia mahukan dunia ini harus beroperasi dan tidak boleh bertoleransi dengan sesiapa yang membangkangnya. Dia mengumumkan peperangan dengan kesemua bentuk autoriti sama ada di rumah atau di luar. Kanak-kanak Bersemangat Tinggi ini biasanya mempunyai kreativiti yang berpotensi dan peribadi yang kuat berbanding dengan adik-beradik yang lain, dengan syarat ibu bapanya dapat membantu dia menentukan hala tujunya dan mengawal nalurinya yang membuak.

Soalan: Jika anda terpaksa memilih antara corak pendisiplinan berbentuk autoritarian dan satu lagi yang berbentuk permisif dan tidak tegas, mana satukah yang akan anda pilih? Yang mana satukah lebih baik untuk anak-anak?

Jawapan: Kedua-dua corak pendisplinan yang ekstrim ini akan meninggalkan kesan buruk pada peribadi anak-anak, dan saya tidak dapat mengatakan yang mana satu akan mendatangkan kesan lebih buruk. Pada satu hujung adalah bentuk opresif, di mana seorang kanak-kanak itu menerima penghinaan akibat dominasi yang total. Atmosfera di mana dia dibesarkan adalah kaku dan tegar, dan dia hidup dalam ketakutan. Dia tidak berupaya untuk membuat keputusannya sendiri, dan personalitinya tersorok di bawah penguasaan dan kawalan ibu bapa yang autoritatif. Akibat dari dominasi ini, kanak-kanak itu membesar sebagai seorang yang sentiasa mengharapkan orang lain, mempunyai perasaan marah yang dalam dan terpendam, dan menjadi remaja yang suka melawan.

Tetapi hujung ekstrim yang bertentangan juga merosakkan kanak-kanak. Dalam ketiadaan penyeliaan seorang dewasa, kanak-kanak itu akan naik kepala, dan ini berlaku sejak dia bayi lagi. Dia akan berfikir bahawa dunia ini bergerak mengikut kemahuannya, dan dia sering mengutarakan kata kesat dan tidak menghormati orang di sekeliling mereka. Anarki dan kacau-bilau bertakhta di rumahnya. Ibunya biasanya adalah wanita yang paling letih dan paling berputus asa di kawasan tempat tinggal mereka. Kesusahan dan keaibannya mungkin berbaloi jika sikap pasifnya menghasilkan anak-anak yang baik. Malangnya tidak.

Cara yang paling sihat untuk membesarkan anak boleh ditemui di kawasan selamat di tengah-tengah antara kedua-dua corak pendisiplinan yang ekstrim tadi. Kanak-kanak terdorong untuk melakukan yang terbaik dalam persekitaran di mana dua perkara ini – kasih sayang dan kawalan – didapati dalam nisbah yang seimbang. Apabila dacing ini menurun pada satu bahagian, masalah biasanya mula berlaku di rumah.

Soalan: Anda meletakkan penekanan tinggi tentang menanamkan rasa hormat semasa mereka membesar. Mengapakah aspek ini sangat penting? Adakah anda hanya mahukan orang dewasa rasa berkuasa dan dapat mengawal kanak-kanak?

Jawapan: Tentu sekali tidak. Perasaan hormat adalah penting kerana beberapa sebab tertentu. Pertama, hubungan kanak-kanak dengan ibu bapanya menyediakan asas kepada sikapnya terhadap lain-lain bentuk autoriti yang akan dia temui. Ia menjadi asas kepada pandangannya terhadap guru-guru sekolah, pegawai penguatkuasa undang-undang, majikan dan mereka yang bekerja dengannya di kemudian hari. Guru-guru, contohnya, boleh mengenalpasti dengan cepat sama ada seorang pelajar itu telah biasa memberontak di rumah – kerana sikap itu dibawa terus ke bilik darjah. Sekali lagi, perhubungan di rumah adalah pertembungan social yang pertama dan yang paling penting bagi seorang kanak-kanak, dan masalah yang dialami mereka di sana biasanya akan dibawa hingga mereka dewasa.

Kedua, jika anda mahu anak anda menerima nilai-nilai yang cuba anda tanamkan apabila dia mencecah umur belasan tahun, maka anda mestilah menjadi seorang yang cukup mereka hormati semasa mereka kecil. Apabila seorang kanak-kanak itu berjaya membantah autoriti anda semasa lima belas tahun pertamanya, mengetawakan anda dan terang-terangan melanggar kepimpinan anda, dia akan terus membantah apa sahaja yang anda perkatakan. Emak dan ayah sangat bodoh! fikirnya. Saya dapat memintal mereka di hujung jari saya. Memang betul mereka sayangkan saya, tetapi saya rasa mereka sebenarnya takutkan saya. Seorang kanak-kanak mungkin tidak akan mengutarakan perkataan ini, tetapi dia merasakannya setiap kali dia memenangi perbalahan dengan ibu atau ayahnya.

Ketiga, dan berkaitan dengan yang kedua, perasaan hormat adaalh penting dalam masa peralihan kepercayaan daripada satu generasi ke generasi yang lain. Kanak-kanak yang memandang hina ibu dan bapanya tentu tidak akan mencontohi mereka dalam perkara-perkara yang penting. Mengapa? Kerana kanak-kanak kecil biasanya mengidenitikan ibu bapa mereka – terutamanya bapa mereka – dengan Tuhan. Oleh itu, jika Ibu atau Bapa tidak berbaloi untuk dihormati, maka begitu juga dengan moral mereka, negara mereka, atau sesuatu yang begitu mereka yakini.

Soalan: Dari segi filosofi, saya percaya bahawa saya perlu mengawal anak-anak saya, tetapi saya perlukan lebih perincian. Berikan saya langkah-langkah pendisiplinan yang boleh membantu saya melakukan tugas saya dengan betul.

Jawapan: Baiklah, izinkan saya mengemukakan enam panduan yang saya rasa dapat anda amalkan. Prinsip-prinsip ini mewakili intisari filosofi saya terhadap disiplin.
Pertama: Takrifkan sempadan-sempadannya sebelum ia dikuatkuasakan. Langkah yang paling penting dalam mana-mana prosedur disiplin ialah menentukan harapan dan sempadan terlebih dahulu. Kanak-kanak harus tahu kelakuan bagaimana yang boleh diterima dan yang tidak boleh diterima sebelum dia diberi tanggungjawab mematuhi peraturan itu. Ini akan mengelakkan kanak-kanak itu dari merasa tidak adil apabila dia dihukum bagi kesilapan dan kemalangan yang tidak disengajakan. Jika anda belum menakrifkannya, jangan kuatkuasakannya!

Kedua: Apabila anda dibantah, responlah dengan tegas dan yakin. Apabila seorang kanak-kanak itu faham apa yang dijangkakan, dia seharusnya dipertanggungjawabkan untuk berkelakuan yang sepatutnya. Ini kedengaran mudah, tetapi sepertimana yang telah kita lihat, kebanyakan kanak-kanak akan melawan autoriti orang yang lebih tua dan mencabar keupayaan mereka memimpin. Ketika dia sedang melawan, kanak-kanak akan memikirkan tentang arahan ibu bapanya dan berdegil untuk tidak mematuhinya. Seperti seorang general tentera dalam peperangan, dia akan mengagak risiko, menghantar bala tenteranya dan menyerang musuh dengan tembakan yang bertalu-talu. Apabila konfrontasi seperti ini berlaku di antara gerasi, adalah penting bagi yang dewasa untuk menang dengan tegas dan yakin. Kanak-kanak itu telah menjelaskan bahawa dia mahu berlawan, dan ibu bapanya seharusnya cukup bijak dan tidak mengecewakannya! Tidak ada yang lebih merosakkan kepimpinan ibu bapa daripada seorang ibu atau bapa yang kalah dalam perbalahan. Apabila ibu bapa sering kalah dalam perbalahan ini, dan berakhir dengan tangisan dan jeritan dan lain-lain bukti kekecewaan, perubahan yang dramatik akan berlaku dalam cara mereka dilihat oleh anak-anak mereka. Mereka tidak lagi dilihat sebagai pemimpin yang berwibawa dan berkeyakinan, sebaliknya dilihat sebagai tidak bertulang dan tidak mewujudkan rasa hormat.

Ketiga: Bezakan antara pemberontakan dan sikap tidak bertanggungjawab yang keanak-anakan. Seorang kanak-kanak tidak seharusnya dihukum atas kelakuan-kelakuan yang bukannya pemberontakan. Apabila dia lupa memberi makan anjing atau mengemas katilnya atau mengangkat sampah ke luar – apabila dia meninggalkan reket tennis anda di luar dalam hujan atau kehilangan basikal – ingatlah bahawa kelakuan-kelakuan ini adalah biasa bagi kanak-kanak. Ia adalah mekanisme di mana minda yang mentah ini dilindungi daripada tekanan orang dewasa. Berlemah-lembutlah dengnnya apabila anda mengajar dia membuat sesuatu dengan lebih baik. Jika dia gagal memberi respon kepada arahan yang diberikan dengan sabar, kemudian barulah anda boleh mengenakan hukuman yang dipatut diterimanya (dia mungkin terpaksa bekerja untuk membayar balik harga barang yang telah dirosakkan atau dihilangkannya, dan sebagainya). Cuma ingatlah bahawa sikap tidak bertanggungjawab kanak-kanak adalah berbeza daripada permerontakan dan ia harus ditangani dengan sabar.

Keempat: Pujuk dan ajar mereka sebaik sahaja konfrantasi itu berakhir. Selepas waktu konflik di mana ibu bapa telah mendemonstrasikan haknya untuk memimpin (terutamanya jika ia berakhir dengan tangisan anak itu), anak-anak antara umur dua dan tujuh tahun (atau lebih tua) mungkin mahu dikasihi dan dipujuk. Depangkan tangan anda dan gamitlah dia ke sisi anda. Peluknya dengan mesra dan beritahu dia bahawa anda sayangkan dia. Usaplah dia dengan lembut dan beritahunya sekali lagi mengapa dia dihukum dan bagaimana dia boleh mengelak dari dihukum di lain kali. Waktu berkomunikasi ini membina kasih sayang, ketaatan dan keutuhan keluarga.

Kelima: Elakkan meminta sesuatu yang mustahil. Pastikan bahawa anak anda mampu melakukan apa yang anda pinta. Jangan hokum dia kerana kencing malam apabila dia tidak sedar atau kerana masih belum pandai menggunakan tandas apabila dia berumur satu tahun atau kerana keputusan pelajarannya buruk sedangkan dia tidak mampu mencapai kejayaan akademik. Permintaan-permintaan yang mustahil ini meletakkan kanak-kanak dalam konflik yang tidak dapat diselesaikan: Tidak ada jalan keluar. Situasi ini menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dielakkan kepada emosi manusia.

Keenam: Biarlah kasih sayang menjadi panduan! Satu perhubungan yang bercirikan kasih sayang sejati adalah satu perhubungan yang sihat, walaupun beberapa kesilapan dari pihak ibu bapa tidak dapat dielakkan.

Soalan: Saya faham mengapa anda menekankan supaya kanak-kanak diajar untuk menghormati kepimpinan ibu bapanya. Tetapi bukankah ia sepatutnya berlaku di kedua-dua pihak? Bukankah ibu bapa juga mempunyai tanggungjawab yang sama untuk menghormati anak-anak mereka?

Jawapan: Tentu sekali! Secara konsepnya, seorang kanak-kanak itu adalah lemah, dan dia hendaklah dijaga dengan sepenuh perhatian. Kanak-kanak harus tinggal di rumah yang cukup selamat, tidak diperkecil-kecilkan atau diaibkan dengan sengaja, tidak dihukum di hadapan kawan-kawannya dan tidak dipermain-mainkan dengan cara yang menyakitkan. Perasaan dan permintaannya, walaupun ia kedengaran bodoh, hendaklah diambil kira dan dibalas dengan beradab. Dia harus merasa bahawa ibu bapanya “benar-benar mengambil berat tentang saya.” Maksud saya ialah hormat adalah ramuan yang penting dalam semua perhubungan manusia, dan sepertimana ibu bapa harus menekankan supaya anak mereka menghormati mereka, mereka juga bertanggungjawab untuk menunjukkan contoh sebagai balasannya.

Artikel : Sudah pudarkah kasih sayang seorang wanita

Berita-berita tentang kes pembuangan bayi dan kes penderaan anak-anak yang semakin meningkat saban tahun menunjukkan kasih sayang wanita kini semakin terhakis.
Malah kes pembuangan bayi yang baru dilahirkan dan kemudian dibakar di dalam tong sampah, dibuang dalam longkang baru-baru ini, benar-benar meruntun jiwa. Tidak terkecuali kes penderaan seorang kanak-kanak perempuan, Syafiah Humairah Sahari benar-benar mengejutkan. Saban tahun, jumlah penceraian semakin meningkat seolah-olah wanita kini tidak kisah jika kehilangan kasih sayang suami mahu pun anak-anak, suatu yang sukar untuk diterima kerana kaum wanita memang terkenal dengan sifat kasih sayang. Kejar material dan keseronokan Menurut Ida Hartina Ahmed Tharbe, kaunselor berdaftar/pensyarah, Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Universiti Malaya, secara amnya wanita dikaitkan dengan naluri yang lebih sensitif dan penyayang. Malah katanya lagi tindakan luar kawalan seorang wanita itu berkait rapat dengan keadaan tertentu.
“Banyak faktor yang mendorong kejadiankejadian yang di luar jangkaan itu berlaku antaranya, faktor didikan agama yang semakin lemah dan berkurangan dalam institusi keluarga. Di samping itu juga ada di kalangan mereka yang tidak tahu dosa pahala sekiranya sudah mengandung luar nikah lalu mengambil jalan mudah sama ada menggugurkan bayi atau membuang bayi setelah dilahirkan. Pihak lelaki juga tidak bertanggungjawab, wanita tidak upaya hadapi sendiri. Dari segi agama, syurga di bawah telapak kaki ibu namun ibu moden tidak lagi menganggap tanggungjawab sebagai ibu sesuatu yang mulia sebaliknya sebagai bebanan kepada kehidupan peribadi dan halangan kepada kepuasan kendiri. Di samping itu juga matlamat sebagai isteri dan ibu juga semakin pudar.
Faktor kedua pula ialah sikap individu yang lebih mengejar material dan keseronokan dalam kehidupan. Sebab itulah terjadinya keskes seperti membuang bayi dan tidak pandai mengambil peluang berkasih sayang dengan pasangan serta memandang remeh hal rumahtangga dan lebih mementingkan kerjaya. Namun bukan wanita sahaja yang mengalami masalah pudarnya kasih sayang, lelaki juga menyumbang kepada fenomena ini. Wanita tidak akan dapat pikul tanggungjawab sendirian. Mereka memerlukan sokongan suami dalam mengatur kehidupan lebih bermakna. Masyarakat melihat seolah-olah kasih wanita semakin pudar kerana selama ini wanita sepatutnya lebih menyerlah dalam halhal sebegini.
Bagi mengatasi masalah ini, cuba tingkatkan kefahaman agama. Akar umbi perlu lebih kukuh. Selain itu sistem sokongan perlu dimantapkan agar dapat membantu mereka yang terlibat. Jangan sekadar membuat tanggapan sinis namun masyarakat perlu membantu golongan wanita yang mengalami masalah stres, keruntuhan rumah tangga, ibu hamil luar nikah dan sebagainya. Pada pendapat saya, golongan ini perlu mendapat khidmat kaunseling yang lebih efisien supaya mereka mendapat sokongan mantap dari segi psikologi. Wanita perlu sedar peranan dalam memajukan ummah. Sekiranya semua tahu tanggungjawab masing-masing maka akan lebih mudah untuk menyemarakkan kasih sayang.
Kembali kepada ajaran agamaMenurut Ustaz Ahmad Husni bin Abdul Rahman, Eksekutif Dakwah, Pusat Pungutan Zakat, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, berkemungkinan segala-gala yang berlaku adalah akibat kejahilan seseorang wanita tentang tanggungjawab mereka atau mungkin juga disebabkan oleh perbuatan yang tidak baik. “Natijah daripada perbuatan tidak baik ini akhirnya akan menjadi kebiasaan dalam diri mereka. Apa yang berlaku kini boleh dikatakan ibarat satu barah jahiliah di zaman moden. Kita juga dapat melihat merebaknya kes ini ibarat mengikut musim. Ada masanya kes ini banyak berlaku dan ada kalanya tidak. Kes itu akan menjadi tumpuan ramai jika ia telah diberi perhatian utama oleh masyarakat.
“Kita tahu pada zaman jahiliah ramai anak kecil yang mati dibunuh. Malah ada ayat dalam al-Quran yang menceritakan kekejaman tersebut dan betapa Allah S.W.T mengecam terhadap pembunuhan tersebut. Sepatutnya kita mengambil iktibar daripada perbuatan masyarakat jahiliah. Jangan pula kita mengikut perangai mereka,” ujarnya. Punca lain rasa kasih sayang seorang wanita makin pudar adalah kerana kemunduran akidah dalam diri seseorang itu. “Akibat pegangan agama yang tidak kuat, maka mudahlah berlakunya gejala-gejala social yang tidak diingini. Apabila masalah social semakin meningkat sekali gus ia akan merebak kepada kemunculan masalah-masalah lain.

Monday, March 15, 2010

~GuguGaga Dina~

hihihi...kenapa arini aku terlalu banyak untuk diceritakan...
hahhaha...aku nak kongsi cerita aku pagi nie....
dgn perangai terbaru ank aku
Besela...mengenai Dina lagi...hihihi...
Arini seperti kebiasaan nyer ari2 persekolahan..
Dina mesti bangun awal... Lagunyer...besela... Meh kiter perdengarkan...

pukul 6 pagi kita msti bangun..
terus gosok gigi mandi dan solat subuh...
cium tangan ibu, cium tangan ayah...
terus ambik buku pegi sekolah...
jalan tepi2 jalan lekas2...
sampai awal pagi cucikan kelas...
Rajin baca buku...
rajin mengire...
ikut cakap guru...
insyaallah berjaya...

hihihi...aku pun suker nyanyi lagu nie...hahah..
inilah dialog antara ibu dan anak...
(cerita ini sewaktu dan bersiap nak kuaq umah...nak masuk kete dah pun...)

Dina : Ibu? handphone Dina mana?
Ibu : Ada kat tempat tidola....

Dina : Jap!! Dina nak pi ambik?
Ibu : ~ Nak tau x? Handphone tu opah mak ani punye...Biasalah opahnyer dah dapat handphone baru, handphone tu diberi balik kepada tuannyer...Dina Apalagi...Ambik alihla...Malam td dah tanya opah...Kenapa Opah tinggal handphone...x taula apa lagi yang diborakkan antara cucu dan opah tu... tau2 malam tadi terus bawak ke tempat tido... pastu aku apalagi, nanti suh ayah beli bateri...bateri tu x elok dah...

Dina : Nie Hah....Ade dah...Dina nak bawak umah opah?
Ibu:...Dina jangan hempaskan tau...kang rosak plak...simpan lek lok tau...

Dina : Ok...ya...yaya...ya...(Sambil letak dalam kocek sluarnyer...)
budak2 sekarang nie...boleh pengsan ibu...lebih advance...time ibu seusia Dina dulu...x kenal aper itu hnpnd...dah keje baru merasa nak pakai...
Zaman dah berubah...waaaa...

Catatan Geram Utk Arini...

Aku benci btoi...klu ada org bertanya...
dan menyentuh persoalan anak...
Nak kata aku Mandul!!!! Tidak....
PersoalanNyer aku dh memiliki apa yang aku nak...
Aku bukan tamak untuk memiliki...cukupla sekadar 2 pasang merpati harapanku...
Bukan Aku xnk wat penambahan untuk masa dan ketika ini...
Memandangkan dengan keadaan ekonomi sekarang ...
aku rasa, aku x mampu untuk memberi yg terbaik...
dengan kos hidup yang semakin hari semakin mencabar kewibawaan aku sebagai seorang ibu...
Klu boleh aku nak yang terbaik untuk keluarga...
x kire dari segi apapun...dari segi makan pakai...dari segi pelajaran...
susu...pampers...aku nak yang terbaik...
Bior aku tidak tukar baju...tp tidak pada anak2 aku...
aku nak lihat mereka sempurna dipandangan mataku...
bukan untuk tatapan umum...Ulang sekali...Untuk pandangan mataku!!!!...
Sebab aku yang nak ngadapnye setiap ari...
walaupun ternampak kekurangan...tp aku mahu kesempurnaan...
Itula naluri seorang ibu...
Memang dari segi kesihatan, aku mampu...
tp dari segi ekonomi...aku x mampu untuk mengalah...
buat kawan2 yang terbaca nukilan nie...
aku mintak maaf beribu kemaafan..
Sebab aku rasa, dah berbuih mulut aku menyatakan pada kalian...
Tp..masih tidak menampakkan cambah2 kefahaman...
bukan tidak faham...tp mungkin dh xde idea lain lagi untuk btanya...
mungkin juga, rasa...soalan itu yg bagus utk mjadi santapan perbincangan...
Menghangatkan lagi halwa terlingaku untuk mendengar...
Dimana pada mereka begitu enak melontarkan intonasi...

SO pada blog aku nie...aku meluahkan isi hati ku...
biar aku menulis, walaupun ianya x boleh bercakap ...tp aku puas...
Dalam erti kata kepuasan yang x dapat ku gambar daripada meluahkan kata2...


p/s utk diri sendiri jgk...
untuk merealisasikan impian dan harapan...x semudah perkataan ABC...
mudah untuk menuturkan..merangka...yang pasti jgn jadikan diri kita
sebagai alat @ mesin yang hanya untuk memuaskan hati org...
dan akhirnya kita yang kecundang...
kita sebagai manusia yang mencoraknyer...
Seandainyer itu yang kita pilih maka itula hakikatnyer...

Friday, March 12, 2010

Warghhhhh...

Alahai...dah nak cuti penggal la plak...
lama x skolah nie...
Sblm nie mmg ambik kesah x kesah jer...
klu bab2 sekolah nie...
Al-maklumla anak masih blum sekolah..
Tp tahun ni berbeza ckit...kena ambik tau!!!
sedar... x sedo dh nak cuti penggal 1...
cepatnyer masa berlalu...
Arini Dina x kesekolah... Sbb Cikgu2 ada meeting..
pastu cuti seminggula plak...
lamanyer cuti...mesti byok lemau nnti...
alahai...
Baru nk best kesekolah...dah kena cuti...
Minggu depan Dina duduk umah opah nyeh...
Ciannyer dina...
tp tahun depan Dina kena duduk Tadika yang ada menyediakan Taska...
Tahun nie...Ibu nak gie survey tmpat...

kiter sambung yg semalam punye nyeh...
Pasal Ubi Kentang tu...

Si Ibu : Dina wat per dengan Ubi Kentang yang ayah beli tu?
Dina : Cikgu potong2 dgn pisau...wat magic... cop kat kertas...

Si Ibu : Bak mai...Ibu nak tengok...
Dina : x kering lagiiii...Cikgu nana x bagi bawak balik?

Si Ibu : ~~sambil melihat2 keje2 sekolah Dina~~....huhuhu...
banyoknyer keje Sekolah Dina nie?
Dina : Ha'ah...nak kene wat nie...

Si Ibu : Wat time adik tido tau...
Dina : nak wat sekarang!!!!...jgnla...nnti adik rampas..abis koyak??...

si adik datang dgn gaya brutalnyer...menghampiri kak long(dina)
biasala....rampas merampas...

Dina :ayah duduk ngan haziq kat dalam bilikLa!!!...
Dina nk wat keje sekolah nie...

Si Ayah : senyap...x bersuara...hanya mimik muker jer...
Dina : Kakak nak wat keje nie...

Si Ibu : oklah kakak...nanti kita buat...cari waktu tenang...ok..
Dina : x nak!!!!!!!!!...

Si Ibu : errrgggggHHHHHH!!!!!!

~ Dina nie klu dier kata itu...itula dier nak... xbleh tidak...
itot prangai saperla tu???....~ IIccchhhhhh....

Thursday, March 11, 2010

GeLagaT DinA ARiNi..

Arini Dina ke sekolah seperti biasa...
Bertambah
matang anakku...Syabas anak ibu...

Petang semalam awal2 lagi Mak Long Dina
berpesan....Suruh beli "Ubi Kentang"?
Untuk Aperrrr nyeh!!!!

Haaa...dgorla dialong pendek antara ibu dan anak?

Soalan Ibu : Kak Long....Cikgu nak wat per dengan "Ubi Kentang" ni??...
Jawapan Dina : Cikgu nak wat Magic?

Soalan Ibu : Magic!!!! Magic apa tuee...hihihi...?...
Jawapan Dina : X Tau...Cikgu cakap cam tu...

Soalan Ibu : Ok...Nanti Balik karang ibu nak tengok? Bleh X nieee...?...
Jawapan Dina : Ok...

Soalan Ibu Lagi : Jangan Koyak Tau???...
Jawapan Dina : OK ...Ditanggung Beres!!!!...huhuhuh...

Soalan Ibu Lagi : "pok Pek...pok...pek.............."
Jawapan Dina : ~zzzzzzzzzz~ "Hai berapa banyok soalan daaa...."

OH!!!!! TIDAK!!!!!

Poooonnnggggg!!!!! Terperosok "kau" dibawah kete yang ku pandu pagi ni...
Arggghhhhh....kejamnyer aku!!!! Ohhh!!!! T....i....d...a...k...!!!!!!!!!!
camner aku nak mulakan nyeh?...
cam nie...aku ceritakan....seperti biasa, tapi arini aku agak lewat cikit...
Pukul 6.50 baru aku keluar dari rumah...
dalam perjalanan membelah kepekatan yang masih dianggap kegelapan...
aku memandu kenderaan aku...tanpa aku sedari ada seekor hamba Allah...
Sabahat Nabi...melintas di hadapan perjalananku...
Aku tergamam!!!...nak brek? aghhhh...masih ragu2...sebab kereta dibelakangku...
haaaa...berderet2...xkan nak wat brek emergency...
bergegar dibawah kereta aku...Arggghhhh...selamat kah mangsa kemalangan itu?...
Beginila agaknyer terjadinyer kemalangan yang tidak disangka...
hancurnyer badan...dek perbuatan yang tidak aku sedari...
kakiku menjadi seperti tidak berdaya untuk menekan pedal minyak...
lemah segala urat lututku...





sesampai dirumah abg ku...pak long dina di Silibin,
terus aku tgok kat bawah keretaku...
takut2 masih ada darah2 yang melekat...tenang sana...tenang sini...
xdepun...mintak2 selamat makhluk Allah itu...Amin...
kejadian ngeri yang x pernah aku alami disepanjang aku memandu...





Wednesday, March 10, 2010

arggghhhh...apa yang aku nak citer nyeh...
td masa update gambo...
mcm2 jer aku nak tulis...
tetiber jer idea macam kering jer...
alahai korang layan jela gambo nie...

senyum seindah suria...
yang membawa bahagia...
kau tersenyum...ku tersenyum...




TATOTNYER!!!!!!


alahai...kenapa perhimpunan bulanan bulan ni...

aku rasa macam takut jer....aduhhhh!!!!...

camner dehhhh!!!!!!!!!!!


catatan untuk hari ini...

hahhaa...aku dah x bleh nk tinggal blogla plak...tgh cbuk mencantekkn blog aku nie...
biasala...sape lagi tok guru aku nie...lain mak bapak akula...ala saper la lagi (ina)..
hihihi...mekacih ina...jasamu ku kenang...byk lagi nk kutip ni...

arini aku cukup malas nk tgok fail2 nie...hahhah...demand nmpak!!!! huhuhu..
besela...klu 'min alif lam ha' dh menguasai diri...susahla cikit dek non oiiii!!!! ...
tambahan pula skrg dah ada hobi baru..khiikkkk....
semua games dh x layan dah...asyik nak kutip pengalaman dan idea2 baru...hihihi...
semalam aku kutip serba sedikit mengenai kisah penyakit thalassaemia...
Terima kaseh kat en. Zainal Abidin...kerana sudi bersama2 saya membantu
masalah saya ni...hihihi... walaupun sekarang tidak kena pada diri saya...
perjalanan kita nie masih panjang lagi...mana tau...tuk...tak...tuk...tak...
ada kena mengena dgn kluarga saya...jadi ilmu yang dh dikutip tu leh saya guna pakai...
btoi tak... org kata, x rugi menuntut ilmu...
tambahan pula ilmu yang baru untuk kita pelajari...hihihi...
wat ina...
sabar dan teruskan perjuanganmu sehingga ke titisan darah yang terakhir...
dalam melayari setiap perjuanganmu yang penuh ranjau dan onak berduri...
Redhakanla setiap sesuatu yg terjadi itu...
kerna hanya iaNya mampu memberi jawapan yang benar2 pasti...

IIssyyykkk....budak ina ni...
pantang di petik suiz bercakapnyer ni... panjang berjelala kuarnya...
nak cari suiz stoppun susah...uhhhh... abis idea aku nk mengarang...hahhaha...
tu dia nk wat per plak tu...japp...nak intai...iisssyyyy....shuiiiittttt....
Hahahha...tgh nak mencuri idea dari blog org...wakkakak...
aku pun samer jgk...hahahha...dierla ngajor aku...
aku yg sesuci bening salju ni telah ternoda!!! Ohhh!!! tidak...????!!!!!!!!...

awatla bising sgt suasana pjbat nie...besela...org lama kat pjbt nie...
kiter org2 yang masih dianggap mentah nie...besela wat...watla keje...hahahha...
bukan wat keje!!!!... mnghasilkan blog for entry today...

ni aku malas nak petik suiz berckp ina nie...fuhhhh....lega....
ada tanda2 nk bhnti... leh aku mjalankan tugasan aku....
apa yang dari td dier duk klebek tu...ohhhh....tgh berchat dgn hubby...
x pe... leh tenang sikit...hahahha...jgn mare ina...

aku pelikla kenapa sejak kebelakangan ini pjbt nie dah jd uper aper jer?..
dh x se happy dolu..dolu...
zaman2 kak mun...kak ani...kak zawyah...CC sarena...sronok waktu tu...
walaupun penat, tp still happy...tiada ketegangan ...tension...
lagi sebulan genap 6 tahun perkhidmatan aku dengan PDRM...
macam2 suker duker aku kat sini...
segalanyer bermuler disini...

fuhhh...awat mek ton tu...nyok..nyet...nyok nyet...mulut dier dari tadi...ichhhh...
mek ton cover sikit daaa!!! kang semakin cepat nmpak tuernyer....huhuhu...
x lama lagi dierpun akan berhijrah ke Melaka...(jadi ker x jadi ni!!!) sabola mek ton...
setiap apa yang berlaku itu ada lumrah kehidupan...ada pasang surutnyer...
ada waktu senang...ada waktu susah...macam2la...

hihihi...bulan nie...ada bakal pengantin baru!!!...siapa lagi ...jen...je...jeng!!!..
Ohhhh!!!! tidak!!!!!!..saper ke lagi la Razila Hanim..la...
yang bakal melenyapkan zaman bujangnyer kealam yang baru (rumah tangga)...
Sorry anim, coz kak yati x dapat nk menghadiri majlis yang akan berlangsung dikampungnyer (kelantan)...jauh bangat sihhhh!!!!!.. Ongkosnyer agak kureng...besela bulan nie gaji awei sgt daa... harini dier nmpaknyer macam sibuk jer...hihihi...wat2 cbukla tu...hahahha...jgn mare...huhuh...dh nmpak makin berseri tu...ari jumaat ni, dier akan disatukan dengan sikekaseh hati....uhhhh...
~ S.E.L.A.M.A.T P.E.N.G.A.N.T.I.N B.A.R.U F.O.R U~

apa lagi nyehhhh...nak citer...opps...hampir terluperla plak kat anak ibu yang sulong...
arini dina dh semakin matang...xde nangis2 lagi... selalunyer...dier x suker nak pi umah mak long pagi2 sblm pi sekolah, sbb dier tgok mak longnyer sedap melayan mimpi lagi....kak ngahpun samer....aritu dina ngadu...dier kata abang long selalu ckap kiter bodoh ibu?.. sebagai seorang ibu, aku menjawab...biarla abang long ckap macam tu...along balasla balik, ckp x bek tau ckp macam tu...tuhan marah tau.... kak long tunjukkan dari sekarang... along mesti rajin blaja..buktikan kak long mampu meraih kejayaan.... anak ibu budak yang baikkan... kayyyy.... kan opah cakap nk beli kan dina beskal besar yg baru...kak long kena rajin sekolah...jd budak yang baik, pandai dn bijak sana...bantu ayah dan ibu... ibu dn ayah mengharapkan harapan yang tinggi untuk melihat anak ibu berjaya dunia dn akhirat...
kekadang aku kesian tgok dina bila kepenatan, mlm tadi tido cukup lena...mana xnyer...
seawal 6.20 pagi dh dikejutkan untuk kesekolah... kejam ker aku nihhh!!! sebenornya anakku..., ibu nak membentuk dirimu mjadi insan yang boleh berdikari ...berdiri diatas kaki sendiri...
kerna zamanmu kelak akan lebih mencabar... jangan terlalu mengharap bantuan dari org...sekali dua mungkin org akan terima, biler dah selalu mngharapkan bantuan org...pasti ada mulut2 yang kurang enak kedengaran...oleh itu berusahala untuk menyakin diri sendiri seblum menyakinkan org lain...btoi tak anak ibu??.... sronok ibu tgok anak ibu dah pandai baca doa makan, doa pagi.... dan macam2 perkataan lain... sejuknyer ati ibu....

haziq...uhh...x ketinggalan anak ibu yang nakal ni...suker nyakat kakak dier nie, pantang tgok kakak longnyer tgah duduk relax...ada jer dier menerkang....kakak longnyer mmg cpat rimas..sebenornyer dier lagi riso takut adik gigit dan cubit dier... mlm tadi, haziq batuk muntah lagi...susupun dh kurang..x nk minum... lambat btoi haziq nk sembuh kali ni...riso jgk letak kt umah mak mentua...sbb air kat sana x berapa elok...aritu mak langnyer demam sampai x bangun sbb air doc tu ckp...kata merekala...hihihii...harini haziq pi dgn ayahla...besela ank ayah!!..klu ditanya mesti anak ayah jer jawapannyer... cian ibu tau... ibu yang selalu byk masa dgn nyer...leh nama ayah jer duk naik... waktu ayah bersama anak...leh dikire dgn jari...hihihi..ayah jgn mare tau...ibu geram dengan ayah nie...asyik memancing jer klu ada waktu lapang...ptutnyer waktu ari cuti...ari bersama family...bukan bersama batang pancing!!!...itu dh kire menduakan ayang tau...fuhhhh...sadisnyer....aku ingat lagi, masa tu aku mmg tgh temper...aku suh abang ambik anak...aku mmg penat sgt...dah sampai umah lmbat...besela dina klu dh lewat ambik dier mmg xnk balik...ayah leh wat x reti jer...boleh plak dier pi pancing... aku apa lagi terus start kete...tekan minyak...pasang lagu kuat2...geram btoi...ari kejepun nk pi pancing...smpai jer umah lepas ambik anak, aku tgok still pi jgk dgn kengkawan2nyer...aku apa lagi ambik batang pancing yg ada 3 lagi kat dalam bilik stor tu...aku campak sekuat ati kat luar...padan muker ayah...ati aku puas!!!!...Puas!!!tp sebenonye aku sedih sangat...kenapa iman aku senipis ini...aku istighfar bayk2...mlm tu, tido ku btemankan air mata....begitu mudah airmata ku tumpah...fuhhhh...lepas dh berapa aritu, baru dier ngadu, kata batang pancing ayah dh patah, ibu wat patah... hahahha...padan muker...tp adala plak org mengantikan yang baru...uhhhh...ada jer... sorry ayah...adan muker lain kali wat lagi... kiter sama2 penat...pegi keje...

Keyla untuk waktu ini.... nk gie tgok apa yg terbaru ina update utk blognyer...nak tgok tanaman dan cafe...

Tuesday, March 9, 2010

AKU DAHAGA AKAN DARAHMU...

...(Ini bukan gurauan) inilah realiti kehidupan penghidap penyakit ini... kesengsaraan..kesakitan hanya mereka yang mengalami...
KIRA-KIRA 5% rakyat Malaysia pembawa thalassaemia trait dan ini bermakna hampir
SATU JUTA rakyat negara ini pembawa thalassaemia trait

ANDA kelihatan normal tetapi anda berkemungkinan pembawa thalassaemia trait THALASSAEMIA hanyalah sejenis kecacatan darah dan bukannya penyakit dalam
erti kata yang sebenarnya kerana ia tidak melibatkan sebarang kuman atau virus THALASSAEMIA trait atau major diwarisi iaitu ianya boleh diturunkan oleh ibubapa
kepada anak-anaknya
TIDAK terdapat sebarang manifestasi atau tanda penyakit di kalangan pembawa
thalassaemia trait
THALASSAEMIA bukanlah sesuatu yang menyakitkan dan tidak
menjejaskan kesihatan pembawanya

THALASSAEMIA boleh dikesan hanya melalui ujian darah sahaja
TIADA apa buruknya menjadi pembawa thalassaemia trait dan kita tidak perlu rasa malu atau segan kerana mewarisi thalassaemia trait
PEMBAWA thalassaemia trait boleh jejaskan kesihatan anak-anaknya
yang lahir nanti jika dia mengahwini pembawa thalassaemia trait
JIKA anda bebas dari mewarisi thalassaemia, anda boleh mengahwini sesiapa sahaja termasuk pembawa dan pesakit thalassaemia
TIADA seorang pun yang boleh mendabik dada bahawa beliau bebas
dari thalassaemia sebelum beliau menjalani ujian darah bagi mengesan thalassaemia
BENIH thalassaemia boleh dibawa oleh sesiapa sahaja, tidak kira jantina atau keturunannya JIKA kedua-dua ibubapa pembawa thalassaemia trait, 25% kemungkinan anak mereka akan mengidap thalassaemia major yang memerlukan pemindahan darah sekali sebulan dan 50% kemungkinan anaknya lahir sebagai pembawa thalassaemia trait
SETIAP pengidap thalassaemia major memerlukan pemindahan darah
setiap 4-6 minggu seumur hidup
KANAK-KANAK pengidap thalassaemia major tidak dapat mengeluarkan hemoglobin yang mencukupi kerana sum-sum tulang mereka tidak boleh mengeluarkan sel darah merah yamg sempurna KANAK-KANAK pengidap thalassaemia major dilahirkan normal tetapi akan menjadi anemia antara umur 3 hingga 6 bulan apabila mereka menjadi pucat, tidur tidak nyenyak, kurang selera makan dan ada yang muntah-muntah
JIKA kanak-kanak pengidap thalassaemia tidak dirawat, mereka akan hidup menderita dan biasanya akan mati antara umur 1 hingga 8 tahun
MASYARAKAT berhutang sekurang-kurangnya dua pain darah sebulan kepada setiap pengidap thalassaemia major yang dilahirkan untuk seumur hidupnya
SETIAP pengidap thalassaemia major memerlukan rawatan untuk mengeluarkan zat besi yang berlebihan akibat dari pemindahan darah
JIKA zat besi tidak dikeluarkan, besar kemungkinan pengidap thalassaemia major akan mati sebelum mencapai alam kedewasaan
ZAT besi berlebihan akan menjejaskan organ didalam tubuh pengidap thalassaemia major, seperti hempedu, buah pinggang, hati, paru-paru, jantung dan sebagainya
KOS rawatan untuk mengeluarkan zat besi berlebihan dari badan pesakit thalassaemia major tidak kurang daripada RM500 sebulan atau RM6,000 setahun
LIMPA dan hati pengidap thalassaemia major membengkak menyebabkan perutnya buncit dan limpa sebilangan daripada mereka telah dibuang melalui pembedahan supaya pemusnahan sel darah merah dapat di kurangkan
PEMBAWA atau pesakit thalassaemia juga boleh berkahwin dan melahirkan anak
THALASSAEMIA tidak boleh diubati kecuali melalui rawatan pemindahan sum-sum tulang
PENGIDAP THALASSAEMIA major yang mendapat rawatan sepenuhnya boleh menjalani kehidupan yang normal dan mencapai kejayaan yang cemerlang dalam kehidupan mereka
SANGGUPKAH ANDA LIHAT …KANAK-KANAK thalassaemia major menderita dan mati sebelum mencapai umur belasan tahun kerana tidak mendapat rawatan pemindahan darah?KANAK-KANAK thalassaemia major mati sebelum mencapai kedewasaan kerana tidak mendapat rawatan pengeluran zat besi dari badan mereka?
PENGIDAP thalassaemia major menderita dan mati kerana tidak berkemampuan membiayai rawatan pemindahan darah dan pengeluaran zat besi dari badan mereka?

ADAKAH ANDA …

PERNAH menjalani ujian darah bagi mengesan penyakit seperti thalassaemia?
MEWARISI thalassaemia trait dan salah seorang daripada pembawa thalassaemia trait?MEMPUNYAI ahli keluarga yang dikesan sebagai pembawa thalassaemia trait atau pengidap thalassaemia major?
MEMPUNYAI anak yang pucat, selalu letih dan tidak aktif bermain, perut membuncit dan pertumbuhan badannya terbantut?

MAHUKAH ANDA …MENGAHWINI seorang pembawa thalassaemia trait jika anda juga telah dikesan sebagai pembawa thalassaemia trait?

MELIHAT rakyat Malaysia generasi akan datang menderita kerana
mewarisi thalassaemia major?
MELAHIRKAN anak setelah anda tahu bahawa 25% kemungkinan anak anda dilahirkan sebagai pengidap thalassaemia major?
PERGI ke hospital setiap bulan bagi menjalani pemindahan darah anak anda?
MENYUNTIK anak anda setiap malam selama lima malam seminggu bagi mengeluarkan zat besi berlebihan dari badan anak anda?
lagu ini aku copy paste dari blog sahabat thalassaemia Malaysia...
sbb apa ku layari blog ini...sbb aku nak tahu...aku nak tahu...apa yang dikatakan oleh "adik lain mak lain bapak (ina) dlm blog nyer..aku cuma nak mendalami dn sekali gus cuba untuk memahami penderitaan yang dialami...yang ingin disampaikan di blog nyer...Sorry ina, akak mu ini sekadar ingin mengetahui dgn lebih lanjut lagi...kerana aku x nk tau dari mulutmu...kerana...tuhan yang tahu ati aku...bukan untuk meraih simpati...silap tanggapanmu itu...kerana...Ia 'Nya yang lebih mgetahuinyer...


SETITIK DARAHMU
Lihatlah insan malang disana
buat mereka ku katakan..
Insan yang perlu pengorbananmu
walau hanya sementara...

Derita mereka bukanlah dipinta
namun hidup diteruskan..
Harapan mereka adalah kita
insan berbelas kasihan...

Reff:
Renunglah seketika..
Wahai insan yang penyayang..
Sadarilah hai teman..
setitik darahmu sungguh bermakna..
Berilah mereka kasih sayang
dengan menderma darahmu..
Andalah pemberi harapan
untuk hidup esok hari..
Renunglah seketika..
Wahai insan yang penyayang..
Sadarilah hai teman..
setitik darahmu sungguh bermakna..
Berilah mereka kasih sayang
dengan menderma darahmu..
Andalah pemberi harapan
untuk hidup esok hari..

p/s : mereka memerlukannya untuk terus melayari bahtera kehidupan.....

Free Chip Walking ani MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com
Related Posts with Thumbnails